لوله کشی گاز ساختمان

۷ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
لوله های گاز زیرزمینی برای لوله کشی گاز باید با فاصله تأیید شده از دیگر سازه های زیرزمینی نصب شود تا از تماس با آنها جلوگیری شود. این امر جهت تعمیر و نگهداری، و برای حفاظت از آسیب از نزدیکی به سازه های دیگر انجام می شود. علاوه بر این، لوله های پلاستیکی زیرزمینی باید با فاصله تأیید شده نصب شوند یا از منابع گرما عایق شوند تا گرما از قابلیت کارکرد لوله ها کم نکند..

نیازهای همپوشانی

در تجزیه و تحلیل مکانیکی در مقیاس های مختلف خطوط لوله گاز، سیستم لوله های زیرزمینی باید با پوشش کمتر از 12 اینچ (305 میلی متر) نصب شود. جایی که آسیب خارجی به لوله یا فشار نیروهای خارجی به لوله ها وارد می شود احتمال شکست زیاد وجود دارد و پوشش باید کمتر از 18 اینچ (457 میلی متر) باشد. در صورتی که پوشش کمتر از 12 اینچ (305 میلی متر) نتواند پیاده سازی شود، لوله باید در پل (محافظ) نصب شود.

حفاظت

حفاظت در مقابل خوردگی

لوله های گاز در تماس با زمین و یا مواد دیگر که قادر به خوردگی لوله ها می باشد، باید به طور صحیح در برابر خوردگی محافظت شود. در مواردی که فلزات متفاوتی در زیر زمین قرار دارند، باید از یک اتصال یا اتصالات عایق استفاده شود. لوله کشی نباید در تماس با سد قرار گیرد. اتصالات رشته ای یا جوش نازک بدون استفاده در لوله گذاری در تماس با خاک یا جایی که خوردگی داخلی یا خارجی در تاسیسات ساختمان رخ می دهد شناخته می شود.

حفاظت در مقابل انجماد

جایی که تشکیل هیدرات ها یا یخ شناخته می شود، لوله گذاری باید در برابر انجماد محافظت شود.

لوله گذاری از طریق دیوار پایه

در تجزیه و تحلیل مکانیکی در مقیاس های مختلف خطوط لوله گاز، لوله های زیرزمین که از طریق پایه بیرونی یا دیوار، داخل زمین ساختمان نصب شده اند، باید در یک آستین محافظ با وسیله یا روش مورد تایید محافظت شوند . فضای بین لوله های گاز و آستین و بین آستین و دیوار باید برای جلوگیری از ورود گاز و آب مهر و موم شود.

لوله زیرزمین در زیر ساختمان

زمانی که لوله کشی گاز خانگی در زیرزمین زیر ساختمان ها نصب می شود،شرایط لوله کشی باید یکی از موارد زیر باشد:
1- یک سیستم لوله کشی یا پوشش برای نصب در زیر ساختمان ها.
2- در یک کانال تصویب شده طراحی شده برای مقاومت در برابر بارهای اعمال شده ، بسته شده و مطابق با موارد زیر نصب گشته است:

1- کانالی با پایان دادن یک خروجی از ساختمان

کانال باید در یک بخش قابل دسترس از ساختمان گسترش یابد و در نقطه ای که کانال در ساختمان متوقف می شود و باید فضای بین کانال و لوله های گاز برای جلوگیری از ورود احتمالی نشت گاز، مهر و موم شده باشد.

2- کانال با هر دو پایان خروجی به داخل خانه

جایی که کانال جهت لوله کشی گاز در داخل یک ساختمان ایجاد شده و متوقف می شود، کانال باید در قسمت قابل دسترس ساختمان احداث شود و مهر و مو شده نباشند.ادامه مطلب...
  • زهرا فرمانی
  • ۰
  • ۰

ریسک در لوله کشی

طی 10 سال گذشته حوادث مرگباری از قبیل انفجار و آتش سوزی در اثر لوله کشی گاز طبیعی در فرایند خالص سازی گاز رخ داده است. بسیاری از نیروها و کارگران جان خود را از دست داده اند و بسیاری نیز زخمی شده اند. امروزه با استفاده و به کارگیری تخصص های لازم در کاهش ریسک انفجار و آسیب های ناشی از لوله کشی گاز، پیشگیری و کنترل بهترین راه است. طراحی لوله کشی گاز، فرآیند و نیازهای ایمنی ، ملزوم داشتن نخصص و مهارت است. اخیرا تصاویر گرافیکی، خطرات و آسیب های ناشی از طراحی نادرست خط لوله های گاز طبیعی را نشان می دهد که در یک روش ضعیف برنامه ریزی شده و بی نظم قرار گرفته اند.

فرایندهای خالص سازی گاز

هدف از فرایند خالص سازی گاز طبیعی جداسازی برخی ترکیات مانند: گازهای اسیدی، آب، هیدروکربن های سنگین به منظور تولید گاز با مشخصه های مطلوب جهت مصارف و همچنین ملاحظات خطوط لوله می باشد.

11- روش های پیشگیری

برای جلوگیری از تکرار خطرات و بلایای مشابه، مهندسان و طراحان باید در کد کردن و الزامات طراحی عملی برای لوله کشی گاز طبیعی آموزش دیده باشند. پیمانکاران باید به ویژه در مورد نیازهای ایمنی و آموزش مورد نیاز کارگران در هنگام تمیز کردن لوله های گاز طبیعی مورد توجه قرار گیرند. در تجربه ما، تعداد کمی از مهندسین و پیمانکاران دانش و تجربه لازم را برای ایمن سازی و راه اندازی سیستم های لوله کشی گاز طبیعی دارند. وقت آن رسیده که نفس عمیقی بکشیم و تعهدمان به هدایت و اجرای لوله کشی گاز طبیعی امن را عملی کنیم. سازه کهن این افتخار را دارد تا با امن ترین و کم خطر ترین ابزارها وروش ها، خدماتی همچون لوله کشی گاز خانگی، لوله کشی گاز صنعتی، تأسیسات ساختمان و سایر فرآیندهای مربوط را ارئه دهد. در ادامه به موضوع کنترل ریسک در لوله کشی گاز طبیعی بیشتر خواهیم پرداخت.ادامه مطلب...
  • زهرا فرمانی
  • ۰
  • ۰

لوله کشی گاز چیست؟

شروع ماه مهر به این معناست که اکثر صاحب خانه هایی که در بخش کوهستانی و نواحی شمالی کشور زندگی می کنند باید شروع به پر کردن سیستم های گرمایشی خود کنند. گاز طبیعی یک روش بسیار کم هزینه برای استفاده در سوخت کوره ها یا دیگ بخار و همچنین استفاده در بخاری برای گرمایش میباشد. البته نگرانی هایی از نظر امنیت و مسولیت برای صاحب خانه ها به همراه دارد. به عنوان یک بازرس خانگی، کار شما برای کمک به شناسایی کمبودها است که می تواند ایمنی اشخاص را در خانه هایی که از گاز طبیعی استفاده می کنند، به خطر اندازد. ما در ادامه در مورد برخی از اصول بازرسی لوله های گاز و لوله کشی گاز خانگی بحث خواهیم کرد.

خط آزاد، خطوط شعبه، خط شاخه سربار

خط لوله در داخل خانه، لوله کشی گاز خانگی یا خط ساختمانی نامیده می شود. خطوط شعبه در لوازم خانگی اجرا می شود. خط شاخه در یک خط آزاد متوقف می شود، که یک لوله عمودی است که از یک خط شاخه سربار به دستگاه می افتد. اگر گاز را به یک دستگاه از یک خط شاخه زیر دستگاه وصل کند این خط آزاد به عنوان یک ایستر نامیده می شود، .

تله رسوب، جسم خاکی ، پایه قطره ای

در نقطه اتصال دستگاه در لوله کشی گاز، معمولا یک تله رسوب یا جسم خاکی وجود دارد، گاهی اوقات به عنوان یک پایه قطره ای که شامل سر و کلاه است، نامیده می شود. این لوله با ضخامتی معمولا حدود 3 اینچ حداقل طول دارد و در نظر گرفته شده برای گرفتن هر گونه ماده مایع یا مواد خارجی که ممکن است در گاز باشد قبل از اینکه ماده به داخل دستگاه وارد شود. این یک سیستم جاذبه ساده است که جامدات و مایعات در پاکت می توانند قرار بگیرند.

ابزارهای لازم جهت لوله کشی

فولاد، مس، برنج:فولاد سیاه از شایعترین لوله ها در لوله کشی گاز ساختمان است. همچنین فولاد گالوانیزه، مس، برنج یا CSST (ورق فولادی ضد زنگ راه راه) می تواند در بعضی از مناطق استفاده شود، اما بعضی از تاسیسات ساختمان به طور خاص استفاده از مس را ممنوع می کند. در مناطق دیگر، استفاده از مس بسیار زیاد است.باید بررسی شود که در منطقه شما استفاده از مس قابل قبول است یا خیر. لوله های فولادی به طور معمول سیاه و سفید با اتصالات آهن و اتصالات فولادی است. فولاد گالوانیزه در برخی مناطق نیز برای لوله کشی گاز خانگی استفاده می شود.

اتصالات

اتصالات فلکس: اتصالات انعطاف پذیر برای اتصال دستگاه ها به لوله های گاز مجاز است. در اتصال سخت به لوله کشی گاز خانگی باید یک دریچه خاموش باشد. این شیر باید در همان اتاق به عنوان دستگاه باشد.

اتصالات

طول سه یا شش فوت و قابل دسترسی:
اتصالات انعطاف پذیر نمی توانند از طریق دیوار، کف یا سقف عبور کنند و همچنین نمی توانند پنهان شوند. طول اتصال انعطاف پذیر معمولا به 105 سانتی متر (3 فوت) محدود است به جز محدوده گاز و خشک کن لباس. برای این لوازم، 182.88 سانتی متر به طور کلی در تاسیسلت ساختمان مجاز است. اغلب ممکن است اتصالات یا پیوستن اتصالات با سری ممنوع است. در بعضی حوزه ها، اتصالات انعطاف پذیر فقط برای محدوده های گازی، خشک کن، کباب کردن در فضای باز و دیگر وسایل قابل حمل قابل استفاده است. اتصالات انعطاف پذیر ممکن است در کوره های گاز، بخاری آب، بخاری فضا و غیره مجاز نباشند. در مناطقی که مستعد زلزله هستند، اتصالات انعطاف پذیر بیشتر در همه وسایل استفاده می شود، زیرا آنها برخی از مقررات حفاظت در برابر نشت لوله های گاز یا پارگی در طول یک دوره زمین لرزه را باید رعایت کنند. کد گاز محلی خود را برای تعیین اینکه چه چیزی در منطقه شما مجاز است یا خیر، بررسی کنید. ادامه مطلب...
  • زهرا فرمانی
  • ۰
  • ۰

عوامل وابسته به تعیین قیمت لوله کشی گاز

تعیین نرخ لوله کشی گاز صنعتی یا ساختمان با در نظر گرفتن عوامل گوناگونی تعیین می شود از جمله: وسعت و گستردگی کار و میزان کار انجام شده
. یکی از پراهمیت ترین قسمت های تاسیسات ساختمان، لوله کشی گاز است. به علت حساسیت زیاد و پیشگیری از رخداد خطرهای احتمالی در این حوزه، لوله کشی گاز ساختمان باید منطبق با اصول و استانداردها به وسیله لوله کش ماهر ساختمان و با تجربه که مجوز از شرکت گاز دارد، باشد. در این مقاله میخواهیم به تعیین قیمت لوله کشی گاز عوامل مؤثر بر نرخ تأسیسات ساختمان و لوله کشی گاز ساختمان بپردازیم.

قیمت لوله کشی گاز در سال 98 چگونه محاسبه می شود؟

تعیین قیمت لوله کشی گاز ساختمان با در نظر گرفتن عوامل مختلفی ، میتواند متفاوت حساب شود. عوامل مهمی که روی قیمت لوله کشی گاز تاثیر می گذارند را در زیر اشاره می کنیم :
نوع روش لوله کشی(روکار یا توکار بودن لوله کشی گاز) : اگر لوله کشی گاز توکار باشد یعنی داخل دیوار یا کف و سقف لوله کشی انجام شود هزینه آن نسبت به لوله کشی روکار بیشتر است.
میزان لوله های به کاررفته با در نظر گرفتن متراژ و قطر آنها :هرچه طول لوله کشی و قطر لوله ها بیشتر باشد میزان سختی کار نیز بیشتر است و میزانن دستمزد و قیمت لوله کشی گاز را تغییر می دهد.
تجهیزات و اتصالات لوله : جنس و نوع لوله ها، نوع شیر گاز و همینطور اتصالاتی که برای وصل نمودن لوله ها آن را به کار می بریم ، در تعیین نمودن قیمت لوله کشی گاز در سال 98 موثر است.
تعداد واحدهای مورد نظر برای لوله کشی گاز ساختمان : اگر لوله کشی گاز به صورت قراردادی به یک شرکت خاص واگذار شود ، اگر تعداد بیش از یک واحد باشد قیمت آن در مقایسه با یک واحد، مناسب تر محاسبه می شود.
کم یا زیاد بودن تعداد لوله سفارش داده شده : بعضی اوقات مشتریان درخواست اضافه کردن یک انشعاب جدید یا تغییر مکان انشعاب های موجود را دارند که در مقایسه با پروژه هایی با لوله کشی گاز کامل، کوچک به شمار می روند. از این رو بزرگی یا کوچک بودن پروژه نیز بر قیمت لوله کشی گاز در سال 98 اثر می گذارد.ادامه مطلب...
  • زهرا فرمانی
  • ۰
  • ۰

لوله ها

pvc یکی از وسیع ترین تولیدات مصنوعی در دنیاست که نوعی پلیمر یا رزین می باشد و در نتیجه پلاستیک سفت تولید می شود شرکت پلیکا تولید کننده لوله های پی وی سی است و به همین علت لوله های پی وی سی به لوله پلیکا معروف اند و از این شرکت نام خود را برداشته اند. لوله‌ی پی وی سی یکی از محصولات پر مصرف برای لوله کشی ساختمان است و همچنین در تاسیسات ساختمان به کار می روند.
لوله پلیکا در سیستم های آبیاری بالا و پایین زمین کشاورزی استفاده می شود و با لوله های pvc با داشتن یک آبیاری بارانی می تواند باعث صرفه جویی درهزینه های کشاورزان شود. حتی ازانواع لوله ها و کاربردهای آنها می‌توان برای لوله کشی آب آشامیدنی ساختمان یا فاضلاب مسکونی و شهری استفاده کرد و لوله پلیکا بر خلاف لوله کشی های قدیمی در اثر رطوبت زنگ نمی زند و پوسیده نمی شوند و در اثر فشار وارد بر آن شکسته نمی شوند زیرا لوله های پلیکا انعطاف پذیر هستند.یکی از گسترده‌ترین تولیدات مصنوعی در جهان پلی وینیل کلراید می باشد که یک نوع پلیمر یا رزین است و منجر به تولید پلاستیک سفت و سخت می شود که به اختصار به آن پی وی سی یا گفته می شود.
حتی از این مدل لوله می‌توان برای لوله کشی آب آشامیدنی ساختمان یا فاضلاب مسکونی یا در سیستم های لوله کشی گاز شهری استفاده کرد و لوله پلیکا بر عکس لوله کشی های قدیمی با وجود رطوبت زنگ نمی زند و پوسیده نمی شوند و در صورت فشار زیادنمی شکنند زیرا این لوله هاانعطاف پذیر هستند.

لوله استیل

آلیاژی که از آهن و تقریبا 2% کربن تولید شده است، استیل یا فولاد نامیده می شود. درصد کربنی که در استیل وجود دارد، مقاومت، سختی یا تردی آن را مشخص می کند. به بیان دیگر، درصد کربن موجود در آلیاژهای فولادی، نشانگر خاصیت های فیزیکی آن ها است. ماده اصلی ساخت انواع لوله استیل، استیل است. این نوع مواد مهندسی برای نصب در تأسیسات و لوله کشی گاز یا آب و صنایع مختلف استفاده می شوند.

لوله های استیل یکی از پرکاربردترین تجهیزات قابل پیاده سازی و نصب در تأسیسات ساختمان و صنعتی می باشند. از مهم ترین ویژگی های استیل می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی 
2دارای -سطحی صاف و یکدست
3- درخشندگی و براق بودن
4-تحمل حرارت زیاد
5- قابلیت بازیافت مجدد وقابلیت اطمینان و طول عمر بالا
این لوله ها در تأسیسات حساس انتقال نفت و گاز در لوله کشی گاز صنعتی و یا لوله کشی گاز پالایشگاه ها به کار می روند..
ترکیب عناصر دیگر با آهن، خاصیت لوله استیل را افزایش می دهد و آن را برای پیاده ساازی در تأسیسات ساختمان آماده می کند. انواع لوله استیل که برای ساخت لوله استیل استفاده می شود شامل استیل سری 300، 304، 316، 310 و 321 (لوله بدون درز) و لوله استیل درزدار با گرید تجاری 316 و 304 هستتند.

لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن از گرانول های شفاف پلی اتیلن تولید می شوند که به شکل جامدهستند. پلی اتیلن، یک نوع پلیمر است که در پالایشگاه های نفت خام و در اثر واکنش های پلیمریزاسیون واحدهای مونومر اتیلن شکل می گیرد و با توجه به اینکه در چه شرایطی سنتز شده است، ویژگی های متفاوتی دارند.همزمان با گسترش جوامع بشری و با پیشرفت شهرها و روستاها، نصب لوله های مدرن در تأسیسات ساختمان و لوله کشی گاز ساختتمان به یک امر مهم و واجب تبدیل شد. با پیاده سازی و نصب لوله های جدید، ایرادات لوله های گذشته همچون خوردگی، ترک، شکست و نشتی، کاملا برطرف شد و به مرور کاربرد لوله پلی اتیلن در سایر زمینه ها نیز رواج پیدا کرد و نصب لوله پلی اتیلن در زمین های کشاورزی می تواند بسیار زیاد مصرف آب را کم کند.ادامه مطلب...
  • زهرا فرمانی
  • ۰
  • ۰

مراحل انجام لوله کشی گاز

لوله کشی گاز ساختمان شامل مراحل زیر است: 1- ایجاد پرونده و مدارک در سازمان نظام مهندسی و انتخاب ناظر مربوطه.
2- تعیین پیمانکار لوله کشی گاز ساختمان
3- اتمام عملیات لوله کشی گاز.
4- به تصویب رسیدن توسط مهندس ناظر.
5- نصب و پیاده سازی علم و کنتور گاز خانگی یا صنعتی.

چک لیست پیاده سازی لوله کشی گاز ساختمان

1- پیمانکار(مجری) و قراردادها

پیمانکار (اجراکننده مراحل لوله کشی گاز) باید از اتحادیه تاسیسات مکانیکی لوله کشی گاز شهری، مجوز دریافت کرده باشد. سازمان نظام مهندسی در نقش نظارت کننده روی پروژه نظارت میکند. لازم به ذکراست که همه پیمانکارانی که شرایط و پروانه کسب را دریافت کرده اند، دو ماه یکبار به وسیله اتحادیه تاسیسات مکانیکی به دفاتر نظام مهندسی فرستاده شده و پیمانکاران لوله کشی گاز طبق این لیست برای انجام کار به نظام مهندسی معرفی می شوند.

2- روش تهیه مصالح کار

چه روشی برای تهیه مصالح در مراحل لوله کشی گاز بهتراست؟ پیمانکار تهیه کند یا خودمان تهیه کنیم؟ بهتر این است که پیمانکارمصالح تأسیسات ساختمان را تهیه کند و به دلایل زیر ما بر کیفیت و استاندارد بودن مصالح نظارت کنیم: 1- مجری به علت خرید همیشگی و تجربه بالاتر، قیمت رقابتی تری را در نظر میگیرد، همچنین فروشندگان معتبرتر و منصف را می شناسد. 2- در صورتی که ما مصالح لوله کشی گاز را تهیه کنیم، حتما قسمتی از آن می ماند و استفاده ای برای ما ندارد. 3- دیگر مسئولیت مرغوب بودن مصالح بر گردن ما نیست و اگر مشکل فنی ایجاد شود، مجری نمی تواند ادعا کند که مصالح مرغوب نبوده است. ادامه مطلب...
  • زهرا فرمانی
  • ۰
  • ۰

استاندارد اجرای شبکه لوله کشی گازرسانی

ازمنابع موجود تاریخ نویسان قدیمی میتوان نتیجه گرفت که ایرانی ها در مصرف گاز و دیگر ترکیبات نفتی از اقوام دیگر دنیا بسیار جلوتر بودند. مثلا وجود بقایای آتشکده ها و معبدها. در فلات مرکزی و جنوبی ایران و در مناطقی که جنگلهای انبوه روییده بود برای روشن نگه داشتن آتش معبد از امکانات دیگری جدای از چوبهای جنگل استفاده می کردند و طبیعت این مناطق با ذخیره های زیاد اعماق زمین این تلاش را آسان می کرد. در ایران، در اول فقط نفت استخراج می کردند ، این در حالی بود که همراه آن مقدار زیادی گاز برای لوله کشی ساختمان هم تولید می شد. از ۱۳۳۳تا دهه ۱۹۳۳گازهای تولید شده معمولا سوزانده می گشت. امروزه قریب به نیمی از انرژی مصرف شده قسمت های متفاوت کشور برای لوله کشی گاز توسط گاز طبیعی تامین و تهیه می شود گاز طبیعی سهم رو به افزایشی در انرژی کشور داشته است. شبکه لوله کشی گاز رسانی فولادی-پلی اتیلن در بیشتر شهرها و روستاهای کشور بنا شده اند و گاز مورد نیاز مشترکین خانگی، عمومی، صنعتی و نیروگاه ها را تأمین می نماید.


خواص گازها

گاز در شبکه لوله کشی گاز رسانی فولادی-پلی اتیلن یکی از حالت سه گانه مواد (مایعات، گازها، جامدات) است که ترکیباتی از مولکول های دور از یکدیگرهستند که همیشه در حال حرکت سریع اند و به هر سو حرکت می کنند. یک گاز خاصیت ترکیب شدن با گازهای دیگر را دارد و میتواند مخلوطی یکنواخت به دست بیاورد.اگر گاز ها را در محفظه های خالی وارد کنیم آنها را پر میکنند و همچنین مولکول های گاز علاوه بر حرکت نامنظم ، به دیواره ظرف برخورد می کنند و این برخوردهای زیاد باعث می شود فشار از طرف گاز بر دیواره ظرف وارد شود. خاصیت ها و کمیت های فیزیکی گازها ماننند فشار، دما، حجم و تعداد مول های آن دارای روابط فیزیکی مشخصی هستتند. ادامه مطلب...
  • زهرا فرمانی