لوله کشی گاز ساختمان

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

لوله کشی گاز

لوله‌کشی گاز به نصب لوله‌های فلزی، پلاستیکی، سیمانی و ... به جهت انتقال گازها گفته می‌شود.در صنعت قطعات داخلی لوله‌کشی گاز می‌توانند از جنس چوب، شیشه، فولاد، آلومینیم، پلاستیک و سیمان ساخته شوند. گاهی اوقات در صنعت گاز برای قطعات لوله‌کشی گاز از تیتانیم، کروم، و آلیاژهای دیگر فولاد هم استفاده می‌شود.

انواع روش های لوله کشی گاز از نظر کاربرد

لوله‌کشی گاز تجاری

لوله‌کشی ساختمان (Plumbing) شاخه ای از لوله‌کشی گاز است که برای لوله‌کشی تأسیسات گرمایش و سرمایش و گاز به کار می‌رود که یکی از کارهای اصلی و پر اهمیت به هنگام ساخت ساختمان‌ها است و باید طبق قواعد مشخصی و توسط یک لوله‌کش ماهر گاز و مسلط به نقشه لوله‌کشی ساختمان انجام شود. در غیر اینصورت هزینه های تغییرات زیادی ممکن است متحمل شود.

لوله‌کشی گاز صنعتی

لوله‌کشی صنعتی، شاخه‌ای از فناوری‌های ساخت بخش های فرایندی (پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های پتروشیمی، نیروگاه‌ها و …) است که به عنوان رگهای داخل بدن، قسمت های تشکیل دهنده این بخش ها را به هم وصل می‌کند. در یک واحد فرایندی مثل پالایشگاه، اجزای گوناگونی وجود دارد، شامل تجهیزات ثابت مثل مخازن، برج‌ها، مبدل‌های گرمایی؛ تجهیزات دوار مثل پمپ‌ها، کمپرسورها و دمنده‌ها؛ و پیوند دهنده دو جزء پیش گفته یا همان لوله‌های درون کارخانه که وظیفه اتصال اجزا را برعهده دارند. لوله کشی گاز نیز وظیفه انتقال گاز از طریق لوله های بزرگ را بر عهده دارد. ازدیدگاه مهندسی گاز لوله‌کشی بهینه گاز لوله‌کشی ای است که گازها را به صورت بهینه انتقال دهد. ادامه مطلب...
  • زهرا فرمانی
  • ۰
  • ۰

نکات لوله کشی گاز ساختمان

لوله کشی گاز ساختمان از نکات بسیار مهم در ساختمان است که باید به صورت کاملا اصولی و حرفه ای انجام شود، در لوله کشی گاز ساختمان ، قوانین اصولی و درست لوله کشی حتما رعایت شود . جالب است بدانید که مجریان سازه کهن با توجه به سوابق خود موارد بسیار زیادی را مشاهده نموده اند که در آنها لوله کشی ساختمان درست انجام نشده و در نهایت منجر به یک حادثه شده زیرا لوله کشی دوباره اولا آسایش و تمرکز ساکنین خانه را از بین میبرد زیرا لوله کش ها مکرر در منزل رفت و آمد دارند و فضای خانه یک فضای کاری می شود. و دوم اینکه لوله کشی گاز برای مرتبه دوم به عملیات تاسیساتی نیاز دارد که حتما با خراب شدن و از بین رفتن زیبایی معماری خانه همراه است و گاهی اوقات نیز مرتبه دوم لوله ها باید به صورت روکار استفاده شوند و زیبایی ساختمان به کلی دچار مشکل خواهد شد.

مزایای لوله کشی گاز ساختمان به صورت اصولی

از جمله فواید لوله کشی گاز ساختمان به صورت استاندارد و اصولی در جهت آموزش نکات لوله کشی گاز ساختمانبه موارد زیر میتوان اشاره کرد: 1- رعایت نمودن ایمنی در لوله های گاز 2- بهینه سازی و صرفه جویی مالی در لوله کشی گاز 3- استفاده بهتر از تاسیسات ساختمان و تجهیزات مرتبط با لوله کشی گاز ساختمان 4- پیشگیری ازکار مجدد و خطاها به دلیل جلوگیری از اعمال کردن سلیقه شخصی. ادامه مطلب...
  • زهرا فرمانی
  • ۰
  • ۰

پلی اتیلن

تاریخچه

لوله های پلی اتیلن اولین بار در دهه 50 میلادی در پروژه های لوله کشی گاز آمریکا به کار گرفته شد و این موضوع در اروپا از دهه 70 میلادی، درکشورهای انگلیس و فرانسه شروع شد. میزان مصرف 151 کیلومتر در سال 1955 به 160000 کیلومتردر سال 1970 افزایش پیدا کرد و امروزه 90 درصد از شبکه توزیع گاز در آمریکا را لوله پلی اتیلن تشکیل داده است. تجربه ها، مشخصات، استانداردها و دانش فنی تولید لوله های پلی اتیلن در صنعت گازرسانی در اروپا از طریق ارتباط و همکاری فنی با معتبرترین تولیدکننده لوله پلی اتیلن گاز رسانی اروپا به ایران منتقل شد. تولید لوله پلی اتیلن گاز رسانی در یکی از شرکتهای داخلی از سال 1378 با متراژ 5 کیلومتر به 1800 کیلومتر در سال 1382 افزایش پیدا کرد .

- مزایای لوله پلی اتیلن

اتصالات استفاده شده در لوله های پلی اتیلن در گازرسانی از اتصالات الکتروفیوژن است. اتصالات الکتروفیوژن از انواع اتصالاتی است که برای خطوط لوله انتقال گاز و خطوط آبرسانی استفاده می شود. جوش الکتروفیوژن و اتصالات آن به دلیل ایمنی زیاد تنها نوع اتصال دارای تأیید استاندارد IGS برای خطوط انتقال گاز می باشد. علاوه براین تجربیات نشانن می دهند که اتصال لوله‌های پلی اتیلن با جنس‌های متفاوت نیز در این روش امکان پذیراست. از برتری دیگر این روش سرعت بالا و تمیزی اتصال می باشد.
حساسیت کاربردی باعث شده است که تولید و پخش لوله های پلی اتیلن درگازرسانی در مراحل متفاوت مانند انتخاب مواد، تکنولوژی، شرایط تولید و کنترل کیفیت تحت شرایط و استانداردهای خاص ومعتبر انجام گیرد.

پلی اتیلن

پلی اتیلن از پرمصرف ترین و همینطور پر تنوع ترین گروه پلی الفین ها در لوله کشی تاسیسات ساختمان است که در انواع مختلف و در هر نوع، به شکل گونه های متفاوت ارائه می شود. هرچند همه انواع پلی اتیلن بر اساس استفاده از یک نوع مونومر اتیلن و با ساختار شیمیایی مشابه تولید می شوند اما بر اساس نوع و شرایط فرایند پلیمریزاسیون و تولید گونه های مختلف پلی اتیلن با ساختار مولکولی متفاوت و با خواص فیزیکی و مکانیکی متفاوت را نتیجه می دهد پلی اتیلن ها بر اساس ویژگی های متمایزی همچون فرایند پذیری و فرایند شکل دادن و نوع به کار گرفتن محصول دسته بندی میشوند. از مهم ترین موادی که در ترکیب های پلی اتیلن مخصوص که در لوله های پلی اتیلن در گازرسانی اضافه می شود، دوده ( کربن سیاه) است که در ننقش پایدار کننده محصول در برابر عوامل جوی به ویژه اشعه ماورا بنفش به کار گرفته می شود. ادامه مطلب...
  • زهرا فرمانی
  • ۰
  • ۰

لوله کشی گاز ساختمان

نکات مهم در لوله کشی ساختمان

برای لوله کشی گازساختمان به نکات زیر توجه کنید:

1-در نقشه لوله کشی گاز باید محل, قطر دودکش و پنجره در نقشه مشخص و رنگ بندی تاسیسات ساختمان با سایزینگ لوله ها مطابقت داشته باشد 2- آدرس و زیربنای ساختمان دقیق در نقشه ها نمایان شودد. 3- جهت شمال نقشه از کوچه به سمت ورودی ساختمان رسم شود. 5- پلان های تهیه شده توسط پیمانکار باید خوانا,بدون خط خوردگی, نقشه معماری منطبق با واقعیت و با اندازه و مقیاس مناسب باشد. 6- بازرسی پایانی پرونده های بدون برگه پیش بازرسی جایز نیست 7- مقیاس نقشه ها 1/100 و بر روی کاغذ باشد.

نقش علمک در لوله کشی گاز ساختمان :

1- بازرسی پرونده های بدون علمک جایز نیست. 2- فاصله هوایی بین شیر قفلی اولیه لوله کشی تا شیر قفلی سر علمک تا مصرف 25 متر مکعب درساعت 50 سانتی متر لحاظ شود. 3- در صورت منشعب شدن دو یا چند رایزر از یک علمک فاصله افقی دو رایزر 12 سانتی متر رعایت شود. 4- محور رایزر و علمک هم راستا باشد. 5- فاصله هوایی بین رایزر روی علمک تا دیوار پشت آن حداکثر 5 سانتیمتر باشد.

نقش کنتوردر لوله کشی گاز ساختمان:

1- روی دیوار منزل دیگری نصب نشود. 2- اجرای دیوار پشت کنتور لازم است 3- برای هر واحد مسکونی یک کنتور مجزا پیاده سازی شود. برای اجرای جا کنتوری با ظرفیت به بالا بایستی با شرکت گاز هماهنگ شود 5- در ساختمانهایی که کنتور در راهروی ورودی قرار می گیرد, محل نصب کنتور توسط درب از واحد مسکونی تفکیک شده و فعالیت های لازم برای تهویه همیشگی هوا پیش بینی میشود. ادامه مطلب...
  • زهرا فرمانی
  • ۰
  • ۰

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

  • زهرا فرمانی
  • ۰
  • ۰

این متن اولین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

  • زهرا فرمانی